الگوی قطبی میکروفن چیست؟ یکی از مواردی که منجر به انتخاب میکروفن مناسب میشود توجه به الگوی قطبی میکروفن است که در این مطلب به توضیح آن پرداخته ایم

الگوی قطبی میکروفن  یا به اصطلاح الگوی گیرایی میکروفن (Polar Pattern)  نشان دهنده ی حساسیت میکروفن نسبت به صدای دریافتی از زوایا مختلف تا مرکز میکروفن است. درواقع الگوی قطبی تعیین میکند که چه مقدار سیگنال و از کدام جهت وارد میکروفن شود. انتخاب میکروفن با الگوی قطبی مناسب هدف استفاده شما درنهایت منجر به جلوگیری از ورود اصوات ناخواسته و وضوح صدای بهتر میشود. الگوی قطبی تا حدی به طراحی میکروفن بستگی دارد. این صدا در فرکانس های مختلف توسط میکروفن دریافت میشود. فرکانس های تولید شده از منبع صدا از زوایای گوناگون به کپسول میکروفن برخورد میکنند که باعث تولید صدا با درجه کیفیت متفاوت میشود. انواع الگوی قطبی میکروفن عبارتند از :  تمام جهتی (Omnidirectional)، دو جهتی (Bidirectional)، تک جهتی (Unidirectional)، کاردیوید (Cardioid) و سوپر کاردیوید (Supercardioid).

نحوه خواندن الگوی قطبی میکروفن

شکل زیر یک نمودار 360 درجه از الگوی قطبی میکروفن را نشان میدهد. این نمودار الگوی قطبی، میکروفن را در مرکز و رو به زاویه صفر درجه فرض کرده و گیرایی فرکانسی آن را نشان میدهد. درواقع زاویه 0 درجه بالاترین درجه گیرایی صدا است. دایره ها هر کدام نیز نمایانگر 5dB هستند که از بیرون به سمت مرکز، هر دایره کاهش 5dB را دارد.

 

 الگوی قطبی کاردیوید (Cardioid) :

در میکروفن، الگوی قطبی کاردیوید (Cardioid) به شکل یک منحنی مسطح قلب مانند است که حول محیط یک دایره فرضی میچرخد. کاردیوید متداول ترین الگوی قطبی در میکروفن هاست.  در اصل کاردیوید به معنی قلب است و همانطور که در شکل زیر مشخص است این نوع الگوی گیرایی میکروفن به شکل قلب است. میکروفنی با الگوی قطبی کاردیوید بیشترین حساسیت و گیرایی را از سمت رو به روی  میکروفن داشته و از سمت پشت میکروفن کمترین گیرایی را دارد. میکروفن کاردیوید اصوات اضافه و ناخواسته محیطی را حذف کرده یا به حداقل میرساند. نسبت به میکروفن تمام جهته (omnidirectional)، میکروفن کاردیوید در مقابل فیدبک مقاومتر است و در صورت نیاز به تمرکز بر یک منبع صوتی بهترین انتخاب است؛ در این صورت، صوت رو به رو را گرفته و نویزهای اطراف را کاهش داده یا حذف میکند. مقاومت میکروفن کاردیوید نسبت به فیدبک و همچنین جذب اصوات رو به رو و حذف نویز آن را برای اجراهای زنده، صحنه و خوانندگی مناسبتر میکند.

                                                                                                                                                                  
 

 

 الگوی قطبی سوپر کاردیوید (Supercardioid)

در میکروفن سوپر کاردیوید (Supercardioid) الگوی گیرایی تا حدودی باریکتر از الگوی گیرایی میکروفن کاردیوید میباشد.میکروفن سوپرکاردیوید تا حدودی نسبت به منبع صدای قرار گرفته در پشت میکروفن حساستر بوده و از اطراف ریجکشن بیشتری دارد.میکروفن سوپرکاردیوید نسبت به حذف اصوات و نویزهای اطراف عملکرد بهتری داشته و در مقابل فیدبک مقاومت قویتری دارد. اما در مورد میکروفن سوپرکاردیوید مهم است که گوینده درست رو به روی میکروفن قرار گرفته و از جا به جایی اضافی پرهیز کند. میکروفن سوپرکاردیوید مناسب زمانی است که نیاز به گرفتن تنها یک منبع صوتی در یک محیط شلوغ است.

                                                                                                                                                                   
 

 

الگوی قطبی تمام جهته (Omnidirectional)

در میکروفن، الگوی قطبی همه جهته (Omnidirectional) باعث خروجی یا حساسیت برابر در تمام زوایای میکروفن میشود. به این معنا که میکروفن همه جهته صدا را از تمام جهات جذب کرده و بنابراین نیازی نیست که میکروفن را در یک جهت خاص تنظیم کرد. البته مشکلی که در میکروفن همه جهته وجود دارد این است که در نتیجه ی جذب اصوات از تمام جهات امکان بروز فیدبک، نویز و اصوات ناخواسته زیاد میشود. الگوی قطبی همه جهته کاملا کروی شکل است. میکروفن همه جهته، بر خلاف میکروفن کاردیوید، محفظه رزونانس(resonant cavity) را به عنوان تاخیر ندارد و بنابراین خلوص صدای بیشتری داشته و صدای اصلی را تقریبا دست نخورده منعکس میکنند. میکروفن تمام جهته سطح بیس و پاسخ فرکانسی بالایی ارائه میدهد و در استودیو آکوستیک شده بازدهی عالی خود را دارد. 

                                                                                                                                                                
 

 

الگوی قطبی دو جهته (Bi-directional)

میکروفن دو جهتی (Bi-directional) به میکروفنی با الگوی قطبی یا گیرایی از دو جهت گفته میشود؛ یعنی میکروفنی که صدا را از دو سمت رو به رو و پشت دریافت میکند. همانطور که در عکس زیر نشان داده شده میکروفن های دو جهته بیشترین گیرایی صدا را در درجات 0 و 180 دارند و کمترین گیرایی متعلق به 90 و 270 درجه است. استفاده از این میکروفن بستگی به تکنیک ضبط صدا در استودیو دارد. میکروفن های روبانی غالبا در این دسته از میکروفن ها قرار میگیرند. در واقع میکروفن های دو جهتی به فشار صوتی واکنشی نشان نمیدهند بلکه تنها در برابر تغییرات رخ داده بین رو به رو و پشت میکروفن عکس العمل دارند. از آنجا که صدای وارد شده از اطراف به یک نسبت برابر به رو به رو و پشت میکروفن میرسد پس هیچ تفاوتی در فشار صوتی و بنابراین هیچ حساسیتی به صوت وارد شده از آن جهت وجود ندارد. این میکروفن همچنین بر روی خروجی  اصواتی که از سمت پشت دریافت میشوند  تاثیر معکوس میگذارد. درمقایسه با سایر الگوهای گیرایی، الگوی دوجهته پاسخ بیس کمتری داشته و بیشترین حساسیت را نسبت به نویز و صدای باد دارد.

 

 

 

الگوی قطبی کاردیوید گسترده (Wide Cardioid)

میکروفن با الگوی قطبی کاردیوید گسترده (Wide Cardioid) حالتی بین الگوی کاردیوید و تمام جهته هست. این نوع میکروفن برای ضبط سازهایی مانند کوارتت زهی مناسب است. این الگوی قطبی همزمان ویژگی های دو الگوی کاردیوید و تمام جهته را دارد و برای ضبط ووکال با صدای طبیعی نیز مناسب است.

  

سایر عوامل مهم:

در کل برای انتخاب میکروفن مناسب لازم است چندین فاکتور را در نظر بگیرید مانند استفاده ای که از میکروفن دارید، مقدار استفاده، نوع میکروفن (خازنی یا دینامیکی)، الگوی قطبی میکروفن، و ویژگی های فنی از قبیل حساسیت، پاسخ فرکانسی و ...

در این رشته مطالب قصد داریم اطلاعات ساده اما مفیدی را اختیار شما قرار دهیم. سایر مطالب ما را دنبال کنید و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید